torsdag 21 maj 2009

Hadith Jibreel


Umar (må Allah vara nöjd med honom) berättade: Vi satt en dag med Allahs budbärare (fred över honom) då det kom en man klädd i helt vita kläder och hans hår var helt svart. Det fanns inga spår som visade att han var resande och ingen utav oss kände honom eller visste vem han var.

Han satte sig nära profeten (fred över honom), vilade hans knän mot hans lår, och sade, O Muhammed! Informera mig om islaam. “Allahs budbärare (fred över honom) sade, islaam är att vittna om att det inte finns någon gudom värd att dyrkas vid Allah och att Muhammed är Hans budbärare, att du ska utföra bönen, betala allmosan, att fasta under månaden av ramadan och att göra hajj (Mekka) om man kan och har möjligheten till det.” Mannen sade, “du har talat sanning.” Vi blev förvånade av att han först frågade och sedan sade att han hade talat sanning,

men han fortsatte och sade, “informera mig om imaan (tron).” Han (fred över honom) sade “det är att tro på Allah och hans änglar och hans skrifter och hans profeter och den sista dagen (domedagen) och att tro på ödet - det goda och det onda i det.” Han sade, “du har talat sanning.”

Mannen sade då, “informera mig ihsan.” Han (fred över honom) svarade “det är dyrka Allah som om du ser Honom, för sannerligen om du inte ser, Honom ser Han dig.” Han sade, “informera mig om tiden” Han svarade, “Om det vet den som frågas lika lite som den som frågar.” Han sade, “informera mig då om dess tecken.” Han svarade, “de är att slavinnan kommer att föda upp hennes härskarinna, du kommer se de barfota, nakna, utfattiga fåraherdena (tävlande med varandra) i att bygga höga byggnader.” Mannen gick därefter.

Jag väntade en stund, sen han (Allahs budbärare) sade, “O Umar, vet du vem det var som ställde frågorna?” Jag svarade, “Allah och hans profet vet bättre.” Han sade, “Det var Jibreel som kom för att lära er om eran religion.”

[Muslim]


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sufyan bin Uyaainah

"Det må vara att ordet som kommer att rädda mig från helvetet har jag inte hört än." Ingen av oss går säker från helvetet så vi ska inte känna oss bekväma i detta liv utan sträva i att vilja lära oss mer om vår religion, för sannerligen är kunskap om vår religion det som kommer hjälpa oss att komma nära Allah tabaaraka wa ta'aala och att komma nära Allah gör man genom att göra goda handlingar som Han är nöjd med, och goda handlingar är det som görs i enlighet med det som Han har beordrat och som är i enlighet med profetens (sallallahu aleyhi salam) sunnah. Sannerligen, grunden till all dyrkan är att det inte är tillåtet så länge det inte finns någon ayah (Quran-vers) eller något autentisk text som stödjer det..

Ibn Masud

"Den som tar religionen från dem som har levt tidigare kommer att vara räddad, för han vars religionen tas ifrån idag kan bli en kaafir imorn." Och detta motsätter inte dagens uluma eftersom de följer de som levde innan