söndag 23 augusti 2009

Den ädla månaden ramadan...

Alhamdolilah för månaden ramadan, den ädla och heliga månaden ramadan. Månaden av välsignelser och förlåtelse. Månaden då Allah accepterar sina tjänares dua och månaden då djävlarna kedjas fast och helvetets portar stängs och Paradisets portar öppnas.

"Under ramadan är Helvetets portar stängda, Paradisets portar öppnas och djävlarna kedjas fast. Och under varje natt ropar en utropare: Låt den som har avsikt att göra goda gärningar skynda sig till dem och låt den som har avsikt att göra onda gärningar hålla (de) tillbaka." [Ahmad och an-Nasaai]

Varje handling som vi gör belönas 10ggr och upp till 700ggr förutom fastan för dess belöning är oändlig.

Så vem är den arroganta som inte vill ta del av denna ädla månad då profeten Muhammed (aleyhi salatu wa salam) säger: "Ingen tjänare fastar en dag för Allahs skull utan att Allah flyttar helvetet sjuttio år bort ifrån hans ansikte." Detta gäller fastan som man gör frivilligt, hur är då inte belöningen för fastan som är obligatoriskt? Allahu akbar!

Han (aleyhi salatu wa salam) säger i en annan hadith rapporterad av Uthman bin Abil-Aas (radhi Allahu anhu): "Det finns människor som Allah befriar från elden under varje dag och varje natt under ramadan, och varje muslim har en bön som blir besvarad." [al-Bazzaar, Ahmad och Ibn Maadjah: Sahih]

Ändå ser vi tyvärr människor som går miste om dessa belöningar varje dag och varje år pga arrogance och lathet...audho billah min dhaalik...

Allah har beordarat oss med fastan för att vi ska nå gudsfruktan. Allah säger: "Troende! Det är en plikt för er att fasta, liksom det var en plikt för dem som levde före er - kanske skall ni frukta Allah." [2:183]

De som fruktar Allah kommer att uppnå en enorm gudsfruktan och gudsfruktan är en anledning till att handlingar accepteras. Målet med ramadan är att vi ska träna oss själva i att lyda Allah, och bli starkare i ramadan och sträva i att vara lika stadfasta efter ramadan som vi är under den.

Tyvärr blir vi oftast latare efter ramadan mer eller mindre, men vi måste påminna varandra om Allah och påminna varandra att hålla i Allahs rep. Vi ska vara glada och tacksamma att Allah har låtit oss leva för att fasta ännu en ramadan, kan vara så att många av oss inte lever denna ramadan ut eller leva för att se ännu en ramadan. Allahu al musta3an. Jag ber till Allah subhaanahu wa ta'aala att Han accepterar våran fastan och att Han accepterar våra salah och att Han accepterar våra dua och träder in oss i jannah med sina rättfärdiga tjänare, Allahoma ameen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sufyan bin Uyaainah

"Det må vara att ordet som kommer att rädda mig från helvetet har jag inte hört än." Ingen av oss går säker från helvetet så vi ska inte känna oss bekväma i detta liv utan sträva i att vilja lära oss mer om vår religion, för sannerligen är kunskap om vår religion det som kommer hjälpa oss att komma nära Allah tabaaraka wa ta'aala och att komma nära Allah gör man genom att göra goda handlingar som Han är nöjd med, och goda handlingar är det som görs i enlighet med det som Han har beordrat och som är i enlighet med profetens (sallallahu aleyhi salam) sunnah. Sannerligen, grunden till all dyrkan är att det inte är tillåtet så länge det inte finns någon ayah (Quran-vers) eller något autentisk text som stödjer det..

Ibn Masud

"Den som tar religionen från dem som har levt tidigare kommer att vara räddad, för han vars religionen tas ifrån idag kan bli en kaafir imorn." Och detta motsätter inte dagens uluma eftersom de följer de som levde innan