lördag 22 augusti 2009

Den som byter bort tro mot förnekelse har helt övergett den raka vägen

Hur kan ni förneka Allah? Då ni var döda gav Han er livets gåva; efter detta skall Han låta er dö, och därefter skall Han låta er uppstå till nytt liv, och till Honom skall ni föras åter. [2:28]

Hur kan man vilja byta det som är bättre för det som är värre? Allahu al musta3an. Många muslimer som är födda muslimer tar tyvärr religionen förgivet, de ser endast till detta liv och inte det riktiga livet till varför vi strävar så hårt i detta liv att uppnå det goda i det kommande livet...u follow?!

Under den ädla månaden ser man tyvärr allt för mycket människor som struntar i fastan och väljer istället detta livets njutning...man ser muslimer som glider längre och längre bort från religionen, men kommer närmre och närmre döden, men samtidigt inser inte vad som kommer med döden. Allah varnar oss flera gånger om njutningar i detta liv som leder till att man glömmer bort Hans religion...

DE VILKAS hela håg står till det jordiska livet och dess fröjder, dem skall Vi i detta [liv] ge hela lönen för deras handlingar, och ingenting skall här dras ifrån; men de har ingenting annat att vänta i det kommande livet än Elden. Vad de åstadkom i denna [värld] har gått förlorat, och alla deras strävanden var förgäves. [11:15-16]

Låt dem frossa och njuta [fröjderna i] detta liv och låt deras [samveten] sövas av hoppet [att räkenskapens Stund aldrig kommer]. Tids nog skall de få veta [sanningen]. [15:3]

NEJ! Ni [människor] älskar detta liv och dess flyktiga [glädjeämnen] [75:20]


Allah har givit oss mer än vi kunnat fråga om och vi kan inte göra annat än att tacka Honom genom att vara tacksam och göra goda handlingar och göra det som Han har beordrat oss med.

Mu'adh bin Jabal (radhi allahu anhu) sade: Jag red bakom profeten (aleyhi salatu wa salam) och han sade till mig "O Mu'adh, vet du vad Allahs rättighet från Hans slavar är?" Jag svarade: "Allah och Hans budbärare vet bäst." Han fortsatte, "Allahs rättighet från Hans slavar är att de ska dyrka endast Honom och inte dyrka någon annan vid Hans sida. Rättigheten som slaven har från Allah är att Han inte ska straffa någon person som inte dyrkar någon vid sidan av Honom.".....(Hadith) [Bukhari och Muslim]

Med tanke på att Allah är vår Skapare är det endast rätt att vi dyrkar och lyder Honom i det som Han har beordrat och håller oss borta från det som Han har varnat ifrån och förbjudit. Det är inte svårare än så utan det är bara vad människor gör det till. Allah ger oss tecken varje dag om vart det är vi är på väg, men tänker vi verkligen på dessa tecken? Vi vet ju allihopa att vi är på väg mot graven, vi har alla samma destination, men tänker vi på det lika mycket som vi borde?

Månaden ramadan är en månad då goda gärningar ska göras, men det borde inte bara vara under ramadan utan det ska även fortsätta efter ramadan...Allah accepterar inshaallah alla goda gärningar även om det är den minsta gärningen så länge man gör det med den korrekta avsikten. Att ge salam till en broder/syster, att le när du träffar din broder/syster, att ge en dadel till din broder/syster, att plocka bort något skadligt från vägen, att göra dhikr till Allah, att läsa quran, att memorera quran vare sig det är en ayah eller tio ayaat, att memorera hadither osv. I allt detta finns det belöningar om man har den rätta avsikten.

Vi måste ständigt påminna varandra bröder och systrar sinsemllan och att alltid försöka kalla icke troende till Allahs religion vare sig det är med kunskap eller med våra ahklak och adaab (beteende och uppförande) sen är det upp till Allah att vägleda..

De som Allah vägleder har funnit den rätta vägen; men för dem som Han låter gå vilse kan du aldrig finna någon som [leder dem rätt] i Hans ställe...[17:97]

Må Allah stärka oss i denna ädla månaden av ramadan och må Han vägleda oss och hålla på den rätta vägen tills domedagen och må Han ta våra liv då vi underkastar oss till Honom, ameen.





1 kommentar:

  1. Hej igen. Jag är den anonyme som kommenterade det förra inlägget om att ta en annan väg än den mina föräldrar har valt? Jag kan försäkra dig att dig svar var som ett slag i ansiktet men jag står fortfarande på samma plats. Jag, precis som du, tycker att det är synd att jag vill ta den väg som (du och mina föräldrar) tycker är fel. Fast saken är att, helt ärligt jag förlorade tron flera år sen. Jag har kämpat och krigat för att få den tillbaka, genom att läsa om islam, fråga runt, umgås väldigt mycket med muslimer men inget verkar funka. Därför kan jag inte längre leva ett dubbel liv. Jag grattar verkligen dig till att du har hittat din rätta plats här på jorden, tyvärr så är jag fortfarande på jakt efter min.

    SvaraRadera

Sufyan bin Uyaainah

"Det må vara att ordet som kommer att rädda mig från helvetet har jag inte hört än." Ingen av oss går säker från helvetet så vi ska inte känna oss bekväma i detta liv utan sträva i att vilja lära oss mer om vår religion, för sannerligen är kunskap om vår religion det som kommer hjälpa oss att komma nära Allah tabaaraka wa ta'aala och att komma nära Allah gör man genom att göra goda handlingar som Han är nöjd med, och goda handlingar är det som görs i enlighet med det som Han har beordrat och som är i enlighet med profetens (sallallahu aleyhi salam) sunnah. Sannerligen, grunden till all dyrkan är att det inte är tillåtet så länge det inte finns någon ayah (Quran-vers) eller något autentisk text som stödjer det..

Ibn Masud

"Den som tar religionen från dem som har levt tidigare kommer att vara räddad, för han vars religionen tas ifrån idag kan bli en kaafir imorn." Och detta motsätter inte dagens uluma eftersom de följer de som levde innan