måndag 24 augusti 2009

Det är i deras hjärtan som Han har skrivit in tron

En person som syndar är en person som omedvetet gillar att brinna. Det låter konstigt right...hur kan en person gilla att brinna? Eld är ju varm och den bränner, ta sönder och fördärvar saker som den bränner. En person som brinner är en person som lider. Men en syndare som följer sina egna lustar känner inte utav att han brinner för att han brinner omedvetet. En person som syndar är en person som har valt sina lustar före Allah, gett sina lustar företräde över Allah och Hans beordringar, som valt sina lustar för Allahs profet (aleyhi salatu wa salam). Och en sådan person hotas med straff av Allah subhaanu wa ta'ala. Visst är vi alla syndare mer eller mindre, det jag beskriver är syndare som gör synder och inte söker Allahs förlåtelse en syndare som gör stora synder och gör inte tawba för dem, i hans ögon betraktas de som små eller ännu värre, ingenting alls. Och hos Allah söker vi skydd undan detta..

Hamid al Qusayri brukade säga: "Vi alla är övertygade om att döden kommer, men vi ser ingen som förbereder sig för den.
Vi alla är övertygade att Paradiset existerar, men vi ser ingen som handlar för att komma dit.
Vi alla är övertygade om att Helvetet existerar, men vi ser ingen som är rädda för att hamna däri.
Vad är det då ni är glada över?! Vad är det ni väntar på? Döden! Döden är den första av Allahs beordringar som kommer till er med antingen gott eller ont. Så mina bröder! Ta den vägen som leder till er Herre på ett riktigt sätt."

Vi kommer att sluta upp i ett utav dessa två destinationer - Helvetet - (Vi söker skydd hos Allah från det, ameen) - Där Profeten säger om det: "Den elden som ni människor tänder här på jorden, är endast en sjuttionde del av Helvetets eld." De sade: "O Allahs sändebud! Det som finns på jorden är väl ändå tillräckligt. Han sade: "Den har sannerligen blivit sextionio gånger varmare än den elden ni känner till." [al-Bukhari och Muslim]

Helvetets ormar är likt kamelhalsar och skorpionerna är likt mulåsnor. [Shaykh al-Albani håller att hadithen är autentisk i sin bok as-Sahihah]

Paradiset - (må Allah göra oss bland dess invånare, ameen) - Byggstenarna är av guld och silver, murbruket är av mysk, dess grus är av pärlor och ädelstenar, och dess jord av saffran. Den som träder in där kommer att glädjas och aldrig känna sorg, och han kommer vara däri för evig tid och kommer aldrig att dö. Hans kläder kommer aldrig att slitas ut och hans ungdom kommer aldrig att upphöra." [Shaykh al-Albani - Sahih al-jami]

"Allah sade: Jag har förberett för Mina rättfärdiga tjänare det som inget öga har sett, inget öra har hört och det som en människa aldrig skulle kunna föreställa sig." [al-Bukhari och Muslim]

Allah säger: "Och där skall finnas allt det som själarna längtar efter och som är en fröjd för ögat". (az-zukhruf:71)

"Och de kommer aldrig att önska förändring." (al-Kahf: 108)

"Ingen människa vet vilka dolda [skatter av] djup glädje som väntar de [troende] som belöning för deras handlingar." [as-sajdah: 17]

De som kommer att få del av dessa belöningar är de som Allah beskriver:

Det är i deras hjärtan som Han har skrivit in tron

en belöning och välsignelse i sig, och därefter ännu en belöning

och de som Han har stärkt med Sin ande (bevis, ljus och vägledning från Honom)

Ännu en belöning..

och dem skall Han föra till lustgårdar, vattnade av bäckar, där de skall förbli till evig tid.

Han stannar inte där

Allah är nöjd med dem

Allah bekräftar att Han är nöjd med dem, en av den största belöningen man kan få..

och de är nöjda [där de njuter] Hans [gåvor].

En resultat för den stora belöningen de har fått av Honom, vad mer?

De är Allahs trogna och Allahs trogna skall det sannerligen gå väl i händer! [58:22]

Allahu akbar!

Det finns bara två grupper och det finns inget tredje, Allahs trogna och shaytaans trogna. De som lyder Allah är Allahs trogna och de som lyder sina lustar är shaytaans trogna.

Vilka av dessa två grupper är vi trogna?

Må Allah göra att vi är bland dem som Han skriver tro i deras hjärtan och skänka oss en plats i Paradiset, ameen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sufyan bin Uyaainah

"Det må vara att ordet som kommer att rädda mig från helvetet har jag inte hört än." Ingen av oss går säker från helvetet så vi ska inte känna oss bekväma i detta liv utan sträva i att vilja lära oss mer om vår religion, för sannerligen är kunskap om vår religion det som kommer hjälpa oss att komma nära Allah tabaaraka wa ta'aala och att komma nära Allah gör man genom att göra goda handlingar som Han är nöjd med, och goda handlingar är det som görs i enlighet med det som Han har beordrat och som är i enlighet med profetens (sallallahu aleyhi salam) sunnah. Sannerligen, grunden till all dyrkan är att det inte är tillåtet så länge det inte finns någon ayah (Quran-vers) eller något autentisk text som stödjer det..

Ibn Masud

"Den som tar religionen från dem som har levt tidigare kommer att vara räddad, för han vars religionen tas ifrån idag kan bli en kaafir imorn." Och detta motsätter inte dagens uluma eftersom de följer de som levde innan