söndag 23 augusti 2009

Ya muqallibal quloob thabbit quloobona ala deenik

Till den person som skrev till mig (anonym), må Allah vägleda denna person..ameen, att den person ville välja en annan inrikting i dens liv pga personen har tappat sin tro...må Allah skydda oss från detta. Det enda jag egentligen kan göra är att påminna dig med Allahs tal. Låt dig inte luras av shaytaan då shaytaan är en svuren fiende till oss från första dagen vi börjar att andas. Shaytaan gör vad som helst och vad han kan för att få bort människor från Allahs väg. Allah säger och varnar oss:

"och följ inte i Djävulens spår; han är sannerligen er svurne fiende. Han uppmuntrar er [att begå] onda och skamlösa handlingar och [uppmanar er] att påstå om Gud sådant som ni inte kan veta något om.[2:168-169]

Shaytaan gör sitt yttersta för att få oss att falla in i synd men vi måste göra vårt yttersta i att visa olydnad mot honom.

När jag satt och läste lite quran läste jag några ayaat som subhanallah är tillräckligt för att få även en
icke troende att börja tänka lite. Och det är precis det Allah säger i slutet av ayaan, det finns sannerligen budskap i Allahs tecken för de som använder deras förstånd. Shaytaan har sina sätt att lura människor på, låt oss inte falla för dem. Vet inte riktigt vem du är, men du kan ju inshaallah höra av dig till mig via min mail. Maalik@live.se om du vill. Må Allah vägleda dig genom Hans tal och må du ta nytta av Hans varningar och det som Han uppmärksammar oss med.

Men de som envist förnekar sanningen och dör som förnekare, över dem faller Guds och änglarnas och alla människors förbannelse. Under denna [förbannelse] skall de förbli; deras straff skall inte lindras och de skall inte beviljas uppskov. ER illah är den Ende; det finns ingen annan illah än Han, den Nåderike, den Barmhärtige. I skapelsen av himlarna och jorden, i växlingen mellan natt och dag, i skeppen som plöjer haven [lastade] med det som är till nytta för människorna, i regnet som Allah sänder ned och därmed ger nytt liv åt den jord som varit död och låter djur av alla de slag befolka den och i vindarnas och molnens rörelser, drivna mellan himmel och jord i bestämda banor - [i allt detta] ligger förvisso budskap till dem som använder sitt förstånd. [2:161-164]


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sufyan bin Uyaainah

"Det må vara att ordet som kommer att rädda mig från helvetet har jag inte hört än." Ingen av oss går säker från helvetet så vi ska inte känna oss bekväma i detta liv utan sträva i att vilja lära oss mer om vår religion, för sannerligen är kunskap om vår religion det som kommer hjälpa oss att komma nära Allah tabaaraka wa ta'aala och att komma nära Allah gör man genom att göra goda handlingar som Han är nöjd med, och goda handlingar är det som görs i enlighet med det som Han har beordrat och som är i enlighet med profetens (sallallahu aleyhi salam) sunnah. Sannerligen, grunden till all dyrkan är att det inte är tillåtet så länge det inte finns någon ayah (Quran-vers) eller något autentisk text som stödjer det..

Ibn Masud

"Den som tar religionen från dem som har levt tidigare kommer att vara räddad, för han vars religionen tas ifrån idag kan bli en kaafir imorn." Och detta motsätter inte dagens uluma eftersom de följer de som levde innan