söndag 9 augusti 2009

Kvinnor i Islaam

Statusen av kvinnorna i Islam

Av: Shaykh Abdul Aziz bin Baz (må Allah vara barhärtig mot honom)

http://www.binbaz.co.uk/

Den muslimska kvinnans status i Islam är väldigt ädelt och upphöjt, och effekten av hennes tillvaro är något väldigt stort för varje muslim. Sannerligen är den muslimska kvinnan den främste läraren, när det kommer till att bygga ett rättfärdigt samhälle, förutsatt att hon följer vägledningen från Boken av Allah (Quranen) och Sunnan (vägen) av Hans Profet (må Allahs frid och välsignelser vara över honom). Eftersom tillgivenhet till Quranen och Sunnan håller varje Muslim – man eller kvinna – borta från att bli vilseledd…


Hemligeheten i hennes betydelse ligger i den enorma bördan och ansvaret som läggs på henne, och svårigheterna som hon måste bära på hennes axlar – ansvar och svårigheter som inte ens en man kan klara av. Det är just därför från de viktigaste skyldigheter en person har är att visa tacksamhet gentemot sin moder, att vara snäll mot henne och vara ett bra sällskap till henne. Och i denna roll, skall hon få mer företräde än fadern.


En man kom till Allahs budbärare (må Allahs frid och välsignelser vara över honom) och sade: O Allahs budbärare! Vem utav mänskligheten är berättigad det bästa sällskapet från mig? Han svarade: ”Din mamma.” Mannen frågade sedan: Vem därefter? Han svarade: ”Din mamma.” Mannen frågade sedan: ”Vem därefter.” Han svarade: ”Din mamma.” Han frågade därefter: Då svarade han: ”Din pappa.” [

Al-Bukhaaree (nr 5971) och Muslim (7/2), från Abu Hurayrah (må Allah vara nöjd med honom)]. Man ska alltså behandla modern med minst tre gånger så mycket kärlek som man behandlar sin fader - utan att detta betyder någon slags dåligt uppförande mot fadern.



Vad gäller frun, så har hennes status och effekten hon har i att stila själen och ge den ro, klargjorts i den ädla versen i Hans – Den mest Höges tal:


Och till Hans under hör att Han har skapat hustrur åt er av er egen art, så att ni kan finna ro hos dem, och Han har låtit kärlek och ömhet uppstå mellan er. I detta ligger helt visst budskap till människor som tänker. [30:21]



Och glöm inte bort Aaishah – (må Allah vara nöjd med henne) – och den enorma påverkan hon hade. Eftersom även de stora Sahaabah (följeslagarna) brukade ta kunskap i hadither (innefattar profetens tal, handlingar, saker som han påbjudit och förbjudit – (och Allah vet bäst)) ifrån henne, och många av Sahaabiyaat (de kvinnliga följeslagarna) lärde sig de olika religiösa utskott gällande de kvinnliga ämnen ifrån henne...



Och jag har ingen tvekan om att min moder – må Allah vara barmhärtig mot henne – hade en otrolig påverkan på mig, i att uppmuntra mig till att studera; och hon hjälpte mig i det. Må Allah öka henne rikligt i belöning och belöna henne med de bästa belöningar för vad hon gjorde för mig.



Och det är heller ingen tvekan om att i det huset där vänlighet, fromhet, kärlek och omsorg finns, tillsammans med det korrekta Islaamiska tarbiyah (uppfostring och kultur) kommer mannen att påverkas stort. Så kommer han att bli – om Allah vill – framgångsrik i hans angelägenheter och andra saker – vare sig det är att söka kunskap, handel eller annat än det. Så det är Allah ensam som jag frågar att skänka oss framgång och att vägleda oss alla till det som Han älskar och är nöjd med. Och må Allahs välsignelser och frid vara över vår Profet Muhammed, hans familj, hans följeslagare och de som följer honom (i sanning).



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sufyan bin Uyaainah

"Det må vara att ordet som kommer att rädda mig från helvetet har jag inte hört än." Ingen av oss går säker från helvetet så vi ska inte känna oss bekväma i detta liv utan sträva i att vilja lära oss mer om vår religion, för sannerligen är kunskap om vår religion det som kommer hjälpa oss att komma nära Allah tabaaraka wa ta'aala och att komma nära Allah gör man genom att göra goda handlingar som Han är nöjd med, och goda handlingar är det som görs i enlighet med det som Han har beordrat och som är i enlighet med profetens (sallallahu aleyhi salam) sunnah. Sannerligen, grunden till all dyrkan är att det inte är tillåtet så länge det inte finns någon ayah (Quran-vers) eller något autentisk text som stödjer det..

Ibn Masud

"Den som tar religionen från dem som har levt tidigare kommer att vara räddad, för han vars religionen tas ifrån idag kan bli en kaafir imorn." Och detta motsätter inte dagens uluma eftersom de följer de som levde innan