måndag 17 augusti 2009

We need a ramadan

2 kommentarer:

  1. Hejsan. Jag är själv en "muslim" fast än jag inte har valt det. Jag försöker välja en annan inriktning i mitt liv men det är dock lite svårt om man har föräldrar som är starkt troende. Så jag undrar bara, vad var det som fick dig att konvertera till islam?

    SvaraRadera
  2. Till Anonym: Tycker att det är lite synd att du känner som du känner. Broder/syster må Allah vägleda dig, ameen. Det som fick mig att konvertera till islam var berättelserna om profeterna (aleyhim salam). Faktumet att alla kallade till samma sak och hade samma budskap, från profeten Nuh till profeten Muhammed (aleyhim salatu wa salam), Allah säger

    Till varje samfund har Vi låtit ett sändebud komma [för att förkunna]: "Dyrka Allah och håll er borta från det onda!" [16:36]

    Efter att jag konverterade till islam började jag att leva på riktigt för det finns ingen sann liv utan islam. Vad har detta liv att ge dig om du inte har islam? Status, rikedom, kändiskap, fester, alkohol och droger osv osv...ok men vad händer därefter? Vi bevittnar människor som har allt detta men mår ändå dåligt. Eller finns de dem som har allt det här och mår säkert jätte bra fram tills dagen dem dör, men vad händer med dom efter det att de har dött och ligger i graven med endast deras handlingar som inte är värt någonting då Allah säger att Han förlåtar alla synder om Han vill förutom att man dyrkar andra vid sidan av Honom.

    Du kan se en person som inte har nåt av det här (världsliga), men det han har är hans sanna tro och kärlek till Allah och Hans budbärare Muhammed (aleyhi salatu wa salam) och wallahi han mår så mkt bättre än om han hade haft allt det där (världsliga).

    Detta liv kommer att komma till ett slut, det vet vi alla, men livet som kommer efter är det som kommer att vara förevigt. Så nu när jag vet allt det här, ska jag då slösa mitt liv i ett liv som inte kommer att ge mig nåt, eller ska jag spendera mitt liv dyrkan av Allah och i följande av Hans Profet (sallahu aleyhi wa salam) och sträva i att få ett gott liv här och ett ännu bättre liv efter döden, bi'idhnillah? Svaret är väldigt enkelt för mig...jag väljer klart paradiset över detta liv.

    Jag ska lämna dig med en sak att tänka på...en man frågades om varför människor hatar att dö, då sade han: "Varför skulle man vilja gå till nåt som man har förstört"..., man är för upptagen med att bygga upp detta liv och förstör sin akhira (livet efter detta) och glömmer bort att också bygga upp för nästa liv.

    Broder/syster...du har fått en välsignelse som många inte får, du har blivit född som muslim och varje gång jag tänker att Allah har valt mig som en av de som har fått ta emot Hans vägledning kan jag inte annat än bli glad och tacka Honom så mkt, och jag kan inte ens tacka Honom nog men jag gör det bästa jag kan i mina goda handlingar för att visa min tacksamhet wa alhamdolilah.

    Jag tycker som sagt att det är synd att du känner som du känner, men innan du börjar ta nåt riktigt beslut tycker jag att du borde lära dig lite mer om din religion innan du gör nåt som du verkligen kommer ångra.

    Må Allah underlätta det för dig och må Han stärka dig så att du slipper göra det som shaytaan vill att du ska göra och det är att lämna religionen, ameen

    SvaraRadera

Sufyan bin Uyaainah

"Det må vara att ordet som kommer att rädda mig från helvetet har jag inte hört än." Ingen av oss går säker från helvetet så vi ska inte känna oss bekväma i detta liv utan sträva i att vilja lära oss mer om vår religion, för sannerligen är kunskap om vår religion det som kommer hjälpa oss att komma nära Allah tabaaraka wa ta'aala och att komma nära Allah gör man genom att göra goda handlingar som Han är nöjd med, och goda handlingar är det som görs i enlighet med det som Han har beordrat och som är i enlighet med profetens (sallallahu aleyhi salam) sunnah. Sannerligen, grunden till all dyrkan är att det inte är tillåtet så länge det inte finns någon ayah (Quran-vers) eller något autentisk text som stödjer det..

Ibn Masud

"Den som tar religionen från dem som har levt tidigare kommer att vara räddad, för han vars religionen tas ifrån idag kan bli en kaafir imorn." Och detta motsätter inte dagens uluma eftersom de följer de som levde innan