måndag 31 augusti 2009

La ilaha illallahs två pelare (Ingen är värd att dyrkas förutom Allah)

Bismillah
LA ILAHA ILLALLAHS PELARE
(Ingen är värd att dyrkas förutom Allah)


1) Den första innefattar en nekande av la ilaha, ett uttalande som gör sig av med all form av shirk (månggudadyrkan) vilket nödvändiggör att man avfärdar allt det som dyrkas vid sidan av Allah.

2) Den andra innefattar ett bekräftelse av illallah, i vilket vi bekräftar att endast Allah förtjänas att dyrkas.

Båda dessa två pelare är närvarande i kommande versen:
Den som förnekar de onda makterna och som tror på Allah, har sannerligen vunnit ett säkert fäste som aldrig ger vika...(2:256)

Den första pelaren är
Den som förnekar de onda makterna.
Den andra pelaren är
och som tror på Allah.

I en annan vers:
Jag avsvär mig allt ansvar för er dyrkan [av falska gudar]! [Jag dyrkar] ingen annan än Honom som har skapat mig, och Han skall leda mig på rätt väg!" (43:26-27)

Den första pelaren är;
Jag avsvär mig allt ansvar för er dyrkan [av falska gudar]!
Den andra pelaren är;
[Jag dyrkar] ingen annan än Honom som har skapat mig.

Som shaykh Muhammed ibn Abdul Wahaab sade: "Att vittna om att Muhammed är Allahs budbärare (sallahu aleyhi wa salam) betyder att man ska lyda honom i allt det som han har beordrat, att tro på det som han har informerat om, att hålla sig borta från det han har förbjudit och att endast dyrka Allah med det som han har lagstiftat."

När vi lyder Allahs budbärare (sallahu aleyhi wa salam), lyder vi egentligen Allah för Allah säger:
Säg [Muhammad]: "Om ni älskar Allah, följ mig och Allah skall älska er.. (3:31)
Säg: "Lyd Allah och Sändebudet." (3:32)

Vi måste tro på det som Allahs sändebud(sallahu aleyhi wa salam) har informerat oss om gällande det förflutna och framtiden, och gällande det osedda. Och vi måste lyda honom och följa honom i det han beordrat oss och hålla oss borta från det han har förbjudit:
Tag alltså emot vad [Hans] Sändebud ger er [av detta] och avstå [villigt] från det som han nekar er; (59:7)

Vi är också begränsade i vår dyrkan till Allah att endast dyrka Allah på det sättet som Profeten (aleyhi salatu wa salam) lagstiftade, vilket är det andra vilkoret för att våra gärningar ska bli accepterade, att följa Profeten (aleyhi salatu wa salam) som sade:
Den som gör en handling som inte är i enlighet med vår angelägenhet kommer att få det förkastat. (Muslim)


Text hämtat från "Explantion of Important Lessons" Författare - Shaykh Abdul-Aziz Abdullah bin Baz (rahimuhallah)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sufyan bin Uyaainah

"Det må vara att ordet som kommer att rädda mig från helvetet har jag inte hört än." Ingen av oss går säker från helvetet så vi ska inte känna oss bekväma i detta liv utan sträva i att vilja lära oss mer om vår religion, för sannerligen är kunskap om vår religion det som kommer hjälpa oss att komma nära Allah tabaaraka wa ta'aala och att komma nära Allah gör man genom att göra goda handlingar som Han är nöjd med, och goda handlingar är det som görs i enlighet med det som Han har beordrat och som är i enlighet med profetens (sallallahu aleyhi salam) sunnah. Sannerligen, grunden till all dyrkan är att det inte är tillåtet så länge det inte finns någon ayah (Quran-vers) eller något autentisk text som stödjer det..

Ibn Masud

"Den som tar religionen från dem som har levt tidigare kommer att vara räddad, för han vars religionen tas ifrån idag kan bli en kaafir imorn." Och detta motsätter inte dagens uluma eftersom de följer de som levde innan