onsdag 9 september 2009

Salatul Fadjr (Morgonbönen) Jameel

Jag har funderat på en grej ganska länge men glömmer alltid att skriva det eller så skjuter jag bara upp det, men nåt så här fint och vackert ska egentligen inte skjutas upp utan det ska delas med snarast.

När jag tänker på hur vackert det är att gå och be fadjr (morgonbönen) i moskén kan jag inte annat tänka på vilken välsignelse det är. När en tjänare stiger upp mitt i natten, lämnar sitt hem, sin familj och sin vackra sömn för att gå och dyrka Allah, stå i bönen med bröderna sida vid sida, göra ruk3u med bröderna sida vid sida och falla ner i sujud med bröderna sida vid sida för Allahs skull...finns det något vackrare än detta?

Det finns inget bättre och inget finare än när bröder samlas för att dyrka Allah vid dessa tid punkter. Generellt ska man be alla böner i moskén och det är vackert och fint att be alla böner i moskén, men fadjr speciellt är det något speciellt med. Tyvärr är det inte alltid man kan be alla sina böner i moskén pga man jobbar, eller kanske får förhinder med något annat osv. Men den tiden du ber i moskén...vet inte om det finns en bättre känsla. Fadjr är det som jag älskar mest att be i moskén. Det finns ingenting som är skönare än när man går från moskén på väg hem, det är lugnt och vindstilla, och varje steg du tar till moskén och hem får du belöning och en synd förlåts. Allahu akbar!

Allah har givit oss otroligt mycket välsignelser, att vi får vakna upp på dagarna är en välsignelse, att vi klarar oss till natten är en välsignelse, att vi andas luft är en välsignelse, att vi har mat på bordet är en välsignelse, att vi har tak över våra huvud är en välsignelse, att vi har god hälsa är en välsignelse, att vi kan använda våra ögon att se och våra öron att höra med är en välsignelse, att vi har levt så här länge är en välsignelse, till dem som har föräldrar är en välsignelse, till de som bara har en förälder är en välsignelse, till dem vars Allah har väglett är en välsignelse, att ha barn är en välsignelse, att inte ha barn men att ha sin hälsa är välsignelse, att ha en Herre som kan vända sig till då man behöver nåt är en välsignelse, att ha en Herre som har väglett en är en välsignelse, att ha al-islaam är den största av de största välsignelserna.

Allahu akbar... välsignelserna som vi har fått av Allah går inte att räkna, Allah säger att om alla hav tillsammans förvandlades till bläck skulle inte det räcka att skriva ner hur mycket välsignlser Han har skänkt oss.

Subhanallah al-aadheem wa subhanallah wa bihamdihi!
Ska jag då inte vara en tacksam tjänare, ska då inte offra min sömn för att gå och tillbe min Herre, min Kung, min Skapare mitt i natten?

Är inte Han den som förtjänas att dyrkas, är inte Han den som har rätten att dyrkas ensam som som Han vill att vi ska dyrka Honom?

Detta är Allahs rättighet över oss, att vi lyder Honom i det Han har beordrat oss med och vi gör det Han har påbjudit i enlighet med det Han och hans profet Muhammed (aleyhi salatu wa salam) har lagstiftat, och att vi håller oss borta från det Han och profeten Muhammed (aleyhi salatu wa salam) har förbjudit. Det är endast rätt att vi gör detta..

Wallahi...vi har mycket att vara tacksamma över, men vi tar allting ständigt förgivet. Det finns de som inte har hälften av de välsignelser som jag har räknat upp, dess mindre nåt av dem.

Vi måste vara tacksamma, wallahi vi måste vara tacksamma! Detta är en påminnelse först och främst till mig och sedan till er.

Må Allah stärka oss med tålamod, iman och må Han stärka oss i Hans religion, må Han skydda oss undan Hans vrede, må Han skydda oss från att falla in i månggudyrkan (shirk och kufr) och från gravens plågor och helvetets straff, må Han skänka oss en plats i Jennah med Hans rättfärdiga tjänare och må Han göra att vi blir bland de rättfärdiga som kommer att få se Hans ansikte, Allahoma ameen!!

1 kommentar:

Sufyan bin Uyaainah

"Det må vara att ordet som kommer att rädda mig från helvetet har jag inte hört än." Ingen av oss går säker från helvetet så vi ska inte känna oss bekväma i detta liv utan sträva i att vilja lära oss mer om vår religion, för sannerligen är kunskap om vår religion det som kommer hjälpa oss att komma nära Allah tabaaraka wa ta'aala och att komma nära Allah gör man genom att göra goda handlingar som Han är nöjd med, och goda handlingar är det som görs i enlighet med det som Han har beordrat och som är i enlighet med profetens (sallallahu aleyhi salam) sunnah. Sannerligen, grunden till all dyrkan är att det inte är tillåtet så länge det inte finns någon ayah (Quran-vers) eller något autentisk text som stödjer det..

Ibn Masud

"Den som tar religionen från dem som har levt tidigare kommer att vara räddad, för han vars religionen tas ifrån idag kan bli en kaafir imorn." Och detta motsätter inte dagens uluma eftersom de följer de som levde innan