onsdag 9 september 2009

TAWHID (Monoteismens) Ställning

Kunskapen om monoteism är helt klart den ädlaste av alla kunskaper, den som har högst status, och den som är mest obligatorisk att lära sig eftersom den är kunskapen om Allah, Hans Namn och Egenskaper samt Hans rättigheter över Sina tjänare.

Samt för att den kunskapen är nyckeln till vägen som leder till Allah och grunden för Hans lagstiftning.

Av den anledningen har alla sändebud kallat till den, som Allah säger i betydelse: "Vi har inte sänt innan dig något sändebud utan att vi uppenbarade för honom att det finns ingen värd dyrkan förutom Jag, så dyrka därför Mig." (al-Anbiyah:25)

Han vittnade om Sig Själv att Han är En, vilket även änglarna och de lärda gör. Allah den Högste, säger i betydelse: "Allah bevittnar att ingen har rätt att dyrkas förutom Honom och även änglarna vittnar och folket av kunskap, Han bevarar ständigt Sin skapelse med rättvisa, ingen har rätt att dyrkas förutom Honom den Mäktige, den Vise." (al-Imraan:18)

När det här är monoteismens status, så är det obligatoriskt för varje muslim att lägga vikt vid att lära sig om den, undervisa den, reflektera över den och vara övertygad om den.

Detta för att bygga sin religion på en korrekt grund, lugn och underkastelse vars frukter och resultat gör honom övertygad om den.


Författare: Shaykh Muhammed bin Saalih al-Uthaymeen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sufyan bin Uyaainah

"Det må vara att ordet som kommer att rädda mig från helvetet har jag inte hört än." Ingen av oss går säker från helvetet så vi ska inte känna oss bekväma i detta liv utan sträva i att vilja lära oss mer om vår religion, för sannerligen är kunskap om vår religion det som kommer hjälpa oss att komma nära Allah tabaaraka wa ta'aala och att komma nära Allah gör man genom att göra goda handlingar som Han är nöjd med, och goda handlingar är det som görs i enlighet med det som Han har beordrat och som är i enlighet med profetens (sallallahu aleyhi salam) sunnah. Sannerligen, grunden till all dyrkan är att det inte är tillåtet så länge det inte finns någon ayah (Quran-vers) eller något autentisk text som stödjer det..

Ibn Masud

"Den som tar religionen från dem som har levt tidigare kommer att vara räddad, för han vars religionen tas ifrån idag kan bli en kaafir imorn." Och detta motsätter inte dagens uluma eftersom de följer de som levde innan