tisdag 15 september 2009

Vår rättighet gentemot Vår Skapare

Allahoma laka sajadto wa bika aamanto wa laka aslamto, sajada wajhi liladhi khalaqahu wa sawwarahu wa shaqqa sama3hu wa bassarahu tabaaraka Allah ahsanu Khaaliqeen.

(O Allah till Dig har jag bugat inför och Dig tror jag på och till Dig har jag underkastat mig, mitt ansikte har bugat sig för Den som har skapat den, som har format den och gett den hörsel och syn, Välsignad vare Allah Den bäste Skaparen).

Allahu akbar!!
(personligen tycker jag att denna dua och generellt allt annat som är på arabiskan, dess orginella språk så att säga tappar hela känslan då man översätter det till svenska, men alhamdolilah ala kuli hal)

I denna dua som man säger då man gör sujud till Allah (faller ner på ansikte) ger Allah den statusen som Han förtjänar och den rättigheten som vi har gentemot Honom som är vår Skapare. Allah är den som har skapat oss, Han är Den som har skapat himlen och jorden, Han är Den som ger oss försörjning, Han är Den som tar hand om oss, Han är Den som ser till att DU har mat på bordet varje dag, Han är Den som ser till att du har kläder på dig, Han Den som du ropar ut till i nöd, Han är Den som du borde tacka när du går säker, när saker och ting går som du vill eller när något gott drabbar dig, Han är Den vars prövningar du borde stå ut med med tålamod och alltid tänka det bästa om Honom, Han är Den som vägleder de som söker sanningen, Han är den som låter den gå vilse som inte vill öppna sina ögon för sanningen, Han är Den rättvisaste Domaren, Han är Den som ger liv, Han är den som tar liv och Han är Den som vi kommer att återvända till.

Vem annan än Allah förtjänar denna rättighet då det är Han ser till att vi andas, då det är Han som ser till att när vi lägger oss på kvällen, överlever vi till dagen och när dagen kommer ser Han till att vi överlever till natten. Vem annan än Han har vi att tacka än Honom? Vem annan än Honom har vi att tillbe än Honom? Är det inte endast rätt då att jag faller ner på mitt ansikte i sujud fem ggr om dagen för Hans skull om det är det Han vill att jag ska göra? Då Han är Den som har gett mig ett liv och välsignat mig med vägledning.

Profeten Dawud (aleyhi salam) frågade Allah: "Vad är det minsta välsignelsen som Du har gett människan?" Allah sade, "O Dawud, tag ett andetag." Dawud tog ett andetag, Allah sade, "Detta är det minsta av mitt välsignelse till människan."

Allahu akbar!!

Vem är jag att inte tacka min Herre, min Kung, min Skapare? Skaparen av allt som finns och existerar, snälla vem är jag? Är jag någon som besitter för mycket högmod, arrogant eller obrydd om dessa saker?

Allah säger: Jag har skapat de osynliga väsendena och människorna enbart för att de skall [känna Mig och] dyrka Mig. (51:56)

Bröder och systrar och icke troende Allah säger:
TILLBE ALLAH och sätt ingenting, vad det än kan vara, vid Hans sida. (4:36)

Allah säger till oss gång på gång och Han låter oss veta gång på gång att Han är vår Skapare och det är Han som vi ska be till och det var för detta syfte som vi skapades. När du vet att du får alla dessa välsignelser från Honom (även fast det finns de som förnekar Allah, har dessa en naturlig dragning till Honom vilket kallas för fitrah på arabiska och alla människor vet att Allah existerar men pga av högmod och arrogance försöker de att förneka Honom), är det då inte endast rätt att du känner igen det Han har givit dig och är tacksam till Honom? Trots att det finns folk som förnekar Allah är det ingen tvekan om att det är till Honom vi ska återvända och då kommer Han låta oss se frukten av våra handlingar.

MÄNNISKOR! Tillbe er Herre, som har skapat er och dem som levde före er - kanske skall er gudsfruktan [fördjupas] - Han som har skapat jorden som en viloplats för er och rest himlen som ett valv och låtit vatten strömma från skyn och därmed frambringat frukter för er försörjning. Sätt därför inte medgudar vid Allahs sida, då ni vet [att Allah är utan like]. (2:21-22)

Hur kan jag tillbe någon annan än Honom?!...Allahoma laka sajadto wa bika aamanto wa laka aslamto...Det är till Honom som jag underkastar mig.

Varje gång jag säger denna dua vet jag min plats och det är i sujud till Min Herre, min och din rättighet gentemot Allah är att om vi tillber och dyrkar Honom i enlighet med det som Han och Hans profet (aleyhi salatu wa salam) har lagstifat, kommer Han inte att straffa oss.

Ya Sami3 Dua må du acceptera våra dua, må Du skänka oss en plats i jennah med Dina rättfärdiga tjänare, ya Allah vi söker skydd hos Dig från det onda av våra själar och det onda i våra handlingar och vi söker skydd hos Dig undan Din vrede och från att vara bland de som drabbas av Din vrede, vi söker skydd hos Dig från gravens plågor och eldens straff, ya Allah stärk våra hjärtan på Din religion och ta våra själar då vi är i dyrkan till Dig, Allahoma ameen!!

2 kommentarer:

  1. du är utmanad kolla in min blogg http://myheart75.blogspot.com/

    SvaraRadera
  2. Eid Mubarek! Mycket intressant blogg verkligen.

    SvaraRadera

Sufyan bin Uyaainah

"Det må vara att ordet som kommer att rädda mig från helvetet har jag inte hört än." Ingen av oss går säker från helvetet så vi ska inte känna oss bekväma i detta liv utan sträva i att vilja lära oss mer om vår religion, för sannerligen är kunskap om vår religion det som kommer hjälpa oss att komma nära Allah tabaaraka wa ta'aala och att komma nära Allah gör man genom att göra goda handlingar som Han är nöjd med, och goda handlingar är det som görs i enlighet med det som Han har beordrat och som är i enlighet med profetens (sallallahu aleyhi salam) sunnah. Sannerligen, grunden till all dyrkan är att det inte är tillåtet så länge det inte finns någon ayah (Quran-vers) eller något autentisk text som stödjer det..

Ibn Masud

"Den som tar religionen från dem som har levt tidigare kommer att vara räddad, för han vars religionen tas ifrån idag kan bli en kaafir imorn." Och detta motsätter inte dagens uluma eftersom de följer de som levde innan