torsdag 10 september 2009

Tacksamhet - Gratitude - Shukr

Tacksamhet i Quranen
Allah säger till oss:
Och bevara Mig i minnet, så skall Jag minnas er; var Mig tacksam och förneka Mig inte! (2:152)

Och Han har sagt till oss att endast de som är tacksamma mot Honom är de som sannerligen dyrkar Honom:
...och tacka Allah, om det är Honom ni [vill] dyrka. (2:272)

Allah har nämnt tacksamhet jämte iman, och Han har gjort det klart att Han inte tjänar nåt på att straffa sina tjänare om de visar tacksamhet mot Honom och tror på Honom:
Varför skulle Allah vilja straffa er [för gamla synder], om ni visar [Honom] tacksamhet och tror [på Honom]?(4:147)

Med andra ord: Om du gör de plikten som det har föreskrivits för dig, och uppfyller det i syfte till varför du skapades, nämligen att ha tacksamhet och tro, varför skulle Allah då straffa dig?

Allah har delat upp människorna i två kategorier, människorna av tacksamhet (shukr), och människorna av otacksamhet (kufr)(1). Det som Han ogillar mest är otacksamhet och människorna av otacksamhet., det som Han gillar mest är tacksamhet och människorna av tacksamhet:

I Quranen, sade profeten Sulayman (Solomon) (frid vare med honom):
Detta är en nåd från min Herre; Han vill pröva mig [och låta mig visa] om jag är tacksam eller otacksam. Den tacksamme har [själv] gott av sin tacksamhet och den som är otacksam [vållar inte Allah någon skada]; min Herre är Sig själv nog och Han är den givmilde Givaren." (27:40)

Och Allah sade:
Och [minns att] er Herre tillkännagav [för er]: 'Om ni visar tacksamhet skall Jag ge er en större [belöning], men om ni visar otacksamhet skall Jag sannerligen ge er ett strängt straff!'” (14:7)

Det finns många ayaat (verser) i Quranen där Allah gör en kontrast mellan tacksamhet och otacksamhet. Exempelvis:
MUHAMMAD är ingenting mer än ett sändebud och [andra] sändebud har kommit och gått före honom. Om han dör eller stupar i strid, kommer ni då att göra en helomvändning? Den som vänder helt om vållar inte Allah någon skada. Men Allah skall belöna dem som visar tacksamhet. (3:144)

Belöningen för tacksamhet
Belöningen för tacksamhet är gränslös:
Om ni visar tacksamhet skall Jag ge er en större [belöning] (14:7)

I kontrast till andra belöningar och Gudomlig Nåd som har olika vilkor med Hans vilja, exempelvis:
lättnad från fattigdom (att inte vara fattig)...
Om ni är rädda att fattigdom [hotar er, bör ni veta] att Allah i Sin godhet skall sörja för er, om det är Hans vilja..(9:28)

Vad gäller att svara på böner:
Nej, det är Honom ni anropar; och om det är Hans vilja räddar Han er då från det ni bad Honom om..(6:41)

Försörjning:
Han ger den Han vill hans uppehälle..(42:19)

Förlåtelse:
Han förlåter den Han vill och Han straffar den Han vill. Allah är ständigt förlåtande, barmhärtig. (48:14)

Gudomlig Nåd:
Efter vad som skett vänder Sig Allah till den Han vill och innesluter honom i Sin nåd..(9:27)

Men Allah har gjort belöningen för tacksamhet vilkorslöst:
Och Vi skall belöna dem som visar tacksamhet. (3:145)

Men Allah skall belöna dem som visar tacksamhet. 3:144)


Iblis (satan) och tacksamhet
När Allahs fiende förstod dygden av tacksamhet, blev hans ultimata mål att hålla människorna borta från det:
och jag skall ansätta dem framifrån och bakifrån, från höger och från vänster; och Du kommer att finna de flesta av dem otacksamma. (7:17)

Allah beskrev att människorna av tacksamhet är väldigt få:
Men få är de bland Mina tjänare som känner tacksamhet. (34:13)


Författare Ibn Qayyim al-Jawziyyah (rahimuhuallah)

1. Kufr betyder även otro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sufyan bin Uyaainah

"Det må vara att ordet som kommer att rädda mig från helvetet har jag inte hört än." Ingen av oss går säker från helvetet så vi ska inte känna oss bekväma i detta liv utan sträva i att vilja lära oss mer om vår religion, för sannerligen är kunskap om vår religion det som kommer hjälpa oss att komma nära Allah tabaaraka wa ta'aala och att komma nära Allah gör man genom att göra goda handlingar som Han är nöjd med, och goda handlingar är det som görs i enlighet med det som Han har beordrat och som är i enlighet med profetens (sallallahu aleyhi salam) sunnah. Sannerligen, grunden till all dyrkan är att det inte är tillåtet så länge det inte finns någon ayah (Quran-vers) eller något autentisk text som stödjer det..

Ibn Masud

"Den som tar religionen från dem som har levt tidigare kommer att vara räddad, för han vars religionen tas ifrån idag kan bli en kaafir imorn." Och detta motsätter inte dagens uluma eftersom de följer de som levde innan